Struktur, pligter og det sociale

Ikke længere hjemløs (underforstået MIT hjem, ikke andres), planlægning og gennemførelse af huslige aktiviteter, madlavning, oprydning, tøjvask, overblik, indkøb. 

Op om morgenen, hvilke fag?, forberedelse, lektier, struktur!

For en måned siden bekymrede jeg mig mest, om jeg ville kunne falde ind i dels skolesystemet igen, men også i en klasse, som måtte formodes at være noget yngre end mig. Jeg har usikker på, om jeg ville falde igennem socialt, om jeg ville blive accepteret som en medstuderende, og om der ville blive dannet venskabet og tillid. 

En del af de tanker er nu, blot en måned senere, gjort grundigt til skamme. Jeg føler mig fornuftigt integreret i klassen, kan tale med alle – og de taler med mig, og så alligevel fornemmer jeg, at der er et ansvar der forholdvist naturligt søger på mine skuldre. 

Indtil videre har godt en håndfuld medstuderende åbnet op overfor mig og beskrevet nogle ret dybe udfordringer, tanker og lignende, og jeg har forsøgt på at være 100% imødekommende, men samtidig holder jeg igen med egentlig coaching indtil en eller anden en dag måtte bede mere eller mindre konkret om det. Det er nok helt naturligt, når jeg nu er over 20 år ældre end de yngste, og har noget erfaring, som de ikke har. 

Mest af alt tager jeg det som en respekt og fortrolighedsanvisning fra disse personer, og jeg er stolt af at være den, som de henvender sig til. Jeg synes det er stort.

Samtidig har jeg en anden tilgang til nogle af tingene. Jeg søger relationer, også udenfor klasselokalet. Studievejleder, receptionist, undervisere mv. får alle et smil med på vejen, og lidt små-sludder mv bliver det også til. Og grunden er simpel, jeg dels hygger mig med det, men jeg tror også på det er vigtigt at “holde kæden smurt”, så eventuelle senere udfordringer nemmere håndteres.

Skolearbejdets og lektiernes trængler – med hvilken struktur?

Dels er der sket rigtigt meget siden min sidste strukturerede skoletid, og dels har jeg glemt meget. På Kriminalforsorgens Uddannelses Center var der uden tvivl både struktureret undervisning, lektielæsning osv, men det her ER altså noget andet. Sidst jeg oplevede tilsvarende var da jeg læste nogle HD-fag på Handelshøjskolen i Aarhus (nu Aarhus Universitet), men der var min struktur vist nok heller ikke helt i skabet. 

Struktur på skolearbejdet
Struktur på skolearbejdet

I dag har jeg brug for en meget stærkere struktur, et behov for at vide nøjagtigt hvor hvad er, om så det er på computeren eller i bøger eller mapper. Og det foregår med Dymo labels, elastikmapper, plastlommerog små kulørte lapper i bøgerne (den sidste halter jeg meget bagud på lige nu).

Det er samtidig nu jeg har behov for at blive skarpere på det område, som jeg siden de mindste klasser i folkeskolen har været mega ringe til: lektier og forberedelse. Jeg er en dør til det, ja, og alene at følge med i læsningen ha jeg markante udfordringer med. 

I går aftes brugte jeg mere end to timer på at gennemgå vores lektie- og uddannelsesportal BlackBoard for at få overblik over tidligere, aktuelle og kommende opgaver (og endnu vigtigere: afleveringer), struktureret artikler, så jeg ved nøjagtigt hvor jeg har dem og klargjort til effektiv lektie/forberedelsestid i dag. 

Og sådan må det være. Jeg må bruge tiden til at strukturere, for uden struktur taber jeg helt sikkert overblikket.

Og så må jeg hellere komme i gang!

Nøgleord: , , , , , , , , , , , .Bogmærk Permalink.

Om Jesper Bjørn Schlæger

Ærlig og personlig provo-debattør med holdning og engagement. Dybe emner, der ofte udfordrer tabu belagte emner. En vidensbegærlig og struktureret mand, der som udgangspunkt behandler alle med respekt - med mindre det tjener et højere og vigtigere mål.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.